FIAT Marea Fan Club

Usmívejte se na Marušky, Marušky se budou usmívat na vás!
Právě je 30 říj 2014, 15:38

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Tlumiče - jak poznat kdy měnit?
PříspěvekNapsal: 17 bře 2007, 20:12 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 17 pro 2005, 01:00
Příspěvky: 301
Bydliště: Polná
jak nejlépe poznat, kdy je třeba vyměnit tlumiče? Zdají se mi horší než před 45000km, kdy jsme Mareu koupil.

Test v Barumce je dost zvláštní, vyteklý tlumič na bývalém Peugeotu 405 byl podle jejich testu stále ze 65% v pořádku....


dík
d

_________________
Dušan
skype: mrazik21
icq: 385282775
1,9 MJ Fiat Stilo MW/2006


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17 bře 2007, 20:58 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 18 led 2006, 01:00
Příspěvky: 2149
Bydliště: Brno
Motor: Panda 100HP štírek
Já mám tlumiče všechny nový . A poznal sem to, spíš cítil že se mě v zatáčkách nakláněla jak na lodi nedržela stopu utíkala v zatáčkách ani sem nebyl na měření . Po výměně drží jak přibitá jízda se naprosto změnila a to nenesly známku toho že by tekly.Nejlíp sem to poznal když sem prvně vyměnil zadní , chvilku jezdil a až sem měl prachy tak přišlo na přední . To bylo něco předek si v zatáčkách přímo lehal na silnic zadek se tvrdě držel co z toho vznikalo si dovedeš představit po výměně se vše uklidnilo tak sem to poznal já .:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17 bře 2007, 21:18 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 12 kvě 2006, 00:00
Příspěvky: 1312
Bydliště: Ostrava
Motor: 1.6 16V
To poznáš jednoduše.Kolíbe se ti Maruška jak na moři?Když jedeš v zatáčce a hlavně na mokru se stěhuješ na stranu aniž by jsi chtěl?Když ve městě přejedeš tram nebo rail koleje v zatáčce a kola ti skáčou do strany a spolu s nima i auto?Tak bež vyměnit tlumiče a do té doby moc neřež zatáčky nebo vyletíš z cesty.... :cry:

_________________
1.6 16V,ROSSO BAROCCO PEARL,8/99,zkrášlená,prostě láska,
Aprilia SR 50...pro jednoho do města stačí až nad hlavu..)))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Právě
PříspěvekNapsal: 18 bře 2007, 14:02 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 17 pro 2005, 01:00
Příspěvky: 301
Bydliště: Polná
že mám pocit, že to sedělo líp a ted se to horší. Navíc mi zadek docela skáče (jezdím ale sám), a děti blijí. Prvně půjdou zadní a pak přední, uvidíme jak se výměna zadních osvědčé.

dík
d

_________________
Dušan
skype: mrazik21
icq: 385282775
1,9 MJ Fiat Stilo MW/2006


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 18 bře 2007, 21:21 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 28 úno 2006, 01:00
Příspěvky: 167
Bydliště: Klabava
Motor: 1,9 TD
Ahojky! Já jsem zjistil že mám špatný tlumiče,díky technockej vyměnil jsem nejdřív zadní tlumiče a po dvouch měsících se začali ozívat ráni na přední nápravě při přejetí nějaké nerovnosti,a když jsem byl u mechanika na vyměnu oleje a koukal jsem na tlumiče a vyděl jsem že je levej přední vyteklej,domluvily jsme se že je vyměním,je to dva dny co jsem vyměnil i ten předek a mužu říct že moje první pocity jsou takové,že to auto parádně sedí a chová se upně jinak,a vubec se nehoupe.

_________________
Fiat Marea Weekend 1,9 TD HLX 11/97 Xenony 8000K


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 20 bře 2007, 17:34 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 17 pro 2006, 01:00
Příspěvky: 258
Bydliště: Brno
Zjednodušeně je princip tlumiče takový, že stlačit se dá lehce , natáhnout mnohem tíž. Tato funkce způsobí zatlumení kmitů odpružené hmoty nápravy. Takže po stlačení karosérie nad kolem vlastní váhou a následném odlehčení musí karosérie "stoupat" pomalu , nikoliv skočit nahoru. Pokud jde karosérie nahoru rychle, není tlumič vpořádku.

_________________
Marea W 110 JTD HLX r.v. 2002
Croma 150 MJTD r.v. 2007


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 30 srp 2011, 09:58 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 13 zář 2007, 00:00
Příspěvky: 5
Bydliště: Nechalov
A co různý vrzání , skřípání. Jak ve předu , tak vzadu. Můžou to být tlumiče? Díky za odpovědi.

_________________
Fiat Marea sedan 1,6 16V SX 1997


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: tlumič
PříspěvekNapsal: 30 srp 2011, 22:18 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 17 zář 2008, 00:00
Příspěvky: 473
Bydliště: Frýdek-Místek
Motor: 1800
zuki píše:
Zjednodušeně je princip tlumiče takový, že stlačit se dá lehce , natáhnout mnohem tíž. Tato funkce způsobí zatlumení kmitů odpružené hmoty nápravy. Takže po stlačení karosérie nad kolem vlastní váhou a následném odlehčení musí karosérie "stoupat" pomalu , nikoliv skočit nahoru. Pokud jde karosérie nahoru rychle, není tlumič vpořádku.


Tak tos pěkně tady popsal,
na tlumiči sis zahopsal :-)
je to přesně tak, nemá ti jít rozhoupati
když se opřeš pěkně rázně
energie se vytratí.

Pokud nemáš možnost jinou, jako zajít někde ne testovací stolici, tak jednoduchý test je jak popisoval Zuki pokusit se rozhoupat stojící auto nad každým jednotlivým kolem rázovými pohyby. Pokd se ti to nedaří a po zhoupnutí musíš čekat než se pomalu vrátí do normální polohy , máš to dobré, pokud se ale načítá a se zvyšující tvou snahou se postupně přidává i houpání a po skončení se dohoupává do zklidnění , namísto aby se jen ze směru ztlačení plynule dotáhlo do klidu, pak záleží nakolik je to hopání znatelné.
V podstatě se utlumování řeší průtokem kapaliny mezi dvěmi komorami zůženým místem, což způsobí namísto tvrdého rázu pístu jeho plynulejší pronikání. U některých typů tlumičů rázů je možno použít i kombinace s uzavřeným plynovým prostředím (u některých je možno i externí použití nádoby něco jako expandery )

Tady je řez tlumičem pro představu jak to v něm vypadá
http://www.mjauto.cz/editor/new/koni_konstrukce.html

převzato z webu :tlumiče nejsou jednosměrné ani náhodou. Kdyby netlumily při stlačování tak by :
- auto šlo na každém větším hrbu na doraz (ono jde občas stejně, ale bylo by to ještě horší)
- kola odskakovaly, na hrbech i při prudším brzdění příp. při prudké akceleraci
- gumy šly rychle do věčných lovišť, nepravidelně by se sjížděly

ono jednoduše ale tlumiče nejdou nastavit tak aby zároveň účinně tlumily pomalé pohyby a přitom nebyly extrémně tvrdé při prudším nárazu. Proto je v tlumičích olejových kanálků více a některé jsou uzavřené pružnými planžetami. Při pomalém pohybu jde olej jen přes úzké neuzavřené kanálky a dostatečně tlumí pomalé pohyby (houpání auta, náklony v zatáčkách a při brzdění). Při prudším nárazu tlak oleje přetlačí planžety, ty se prohnou a uvolní další (větší) kanálky. Tím se tlumicí síla relativně sníží a náraz není tak prudký. Ovšem nastavení systému aby fungoval v širokém rozsahu podmínek je alchymie...


tady je to popsané všeobecně i s tříděním.
http://kubajzlik.blog.cz/0805/tlumice-perovani

někde se dokonce používají k získávání energie, s našimi cestami bychom možná ani nemuseli pořizovat nějaké nabíječky a měli bychom stále přebité baterie :-( viz odkaz.
http://www.osel.cz/index.php?clanek=5795

Tak snad je to k něčemu pro pochopení jak to v něm chodí a jak se projevuje netěsnění- obtékání kdy nemá, nebo s jiným průtokem než má být.

_________________
©Camell FM Wekend ELX 1,8 16v r.v.1997 - do stříbrna se nám vybarvila
T-Mob 731 466 731; skype=nonazdar
jinak básník a poeta klubový, jenž co lze ve verších odpoví :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - jak poznat kdy měnit?
PříspěvekNapsal: 15 zář 2012, 22:39 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 29 zář 2009, 00:00
Příspěvky: 20
Bydliště: Pravenec, okr. Prievidza
Síce staré vlákno, ale nedá mi nezareagovať.

Najjednoduchší test tlmičov je oprieť sa o blatník nad kolesom (tlmičom) a čo najprudšie zatlačiť nadol a potom rýchlo uvoľniť tlak, aby sa auto mohlo vrátiť do pôvodnej výšky.
Dobrý tlmič by sa mal zdvihnúť hore a potom zasa poklesnúť cca o polovicu výšky, na ktorú "vyletel" - t.j. do pôvodnej polohy.
Nie je to presné ako test tlmičov na na Slovdekre, ale zatiaľ som diagnostikoval všetky tlmiče správne.

Dúfam, že sa to dá pochopiť z tohto vysvetlenia. Ak nie, skúste si to na pár autách a získate cvik.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - jak poznat kdy měnit?
PříspěvekNapsal: 25 lis 2012, 23:14 
Offline
Člen klubu

Registrován: 05 čer 2012, 20:35
Příspěvky: 4
Motor: 1,6 16V
tlumice mam asi v haji.. jen nevim jake tam dat nove a zda je zvladam vymenit sam na koleni u baraku


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - jak poznat kdy měnit?
PříspěvekNapsal: 26 lis 2012, 00:26 
Offline
Guvernér
Uživatelský avatar

Registrován: 29 zář 2006, 00:00
Příspěvky: 2858
Bydliště: Levice +421908541379
Motor: 2,4 JTD
OVKKouris píše:
zvladam je vymenit sam na koleni u baraku

ak máš gola sadu imbusáky a sťahovák na pružiny tak sa to dá aj pred barákom

jojosebo píše:
Najjednoduchší test tlmičov je oprieť sa o blatník nad kolesom (tlmičom) a čo najprudšie zatlačiť nadol a potom rýchlo uvoľniť tlak, aby sa auto mohlo vrátiť do pôvodnej výšky.
Ak nie, skúste si to na pár autách a získate cvik.


už sa nejaký ten piatok podieľam na výrobe tlmičov do rôznych áut ... napr. pre Nissan Qashqai je ich okolo 9 typov rozdelených podľa motorizácie či pohonu ... každý z nich má iné tlmiace charakteristiky ... inú tuhosť, ktorá sa odvija od vyskladania vnútra tlmiča ... čiže ... jednoduchým stlačením tlmiča však nezistíš nič iné, len či sa vracia do polohy alebo nie. To, či je správne funkčný v požadovanej škále stlačenia pri rôznych rýchlostiach pri pohybe hore-dolu je rukou nezistiteľná veličina. Aj relatívne dobrý tlmič môže pískať, vŕzgať, klepať, prepúšťať viac oleja na ventile (príliš mäkký), prepúšťať málo oleja (príliš tvrdý) ... aj priamo vo výrobe je to alchýmia, takže nejakej Slovdekre ktorá určite nemá prístup k projektovým výkonovým charakteristikám tlmičov verím asi ako veštici Theodore z televízie
... a ešte ma napadla ďalšia neznáma do rovnice dobrý tlmič ... ak je pružina tlmiča unavená alebo je športová-znížená, tak sa tlmič tiež nedá posúdiť ako dobrý, alebo zlý... Howgh :oops:

_________________
Fiat Marea Weekend 2,4 JTD HLX 160++ koní 2/1999 Rosso Barocco - RED GUN
Ex Fiat Marea Weekend 1,9 TD ELX 100 koní 4/1997 Silver Hornet - odovzdaná mamke
... nemám patent na to, aby som sa do všetkého montoval - the Simps


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - jak poznat kdy měnit?
PříspěvekNapsal: 26 lis 2012, 08:02 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 06 bře 2008, 01:00
Příspěvky: 1133
Bydliště: Šenov u Nového Jičína
Tak jak píše Noskaj, je to hodně subjektivní.
Spíše se dá zaměřit na vizuální kontrolu než na pocit. Pokud jsou potečené (kapalinové nebo plyno-kapalinové), tak je třeba je vyměnit.
Co se týče výměny, ono nikdo neví jak je ten který člověk zručný. Zadní tlumiče se dají vyměnit vcelku jednoduše, přední už zabere trošku více usilí. Je to však reálné i před barákem...i když teď jsou na to celkem špatné podmínky :D

_________________
F/I/A/T MAREA WEEKEND 1.6 16V ELX
182A4000 - 7/1998 Dark Blue Metallic Paint
ex F/I/A/T TIPO 1.6 DOHC i-e DGT


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - jak poznat kdy měnit?
PříspěvekNapsal: 26 lis 2012, 19:29 
Offline
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: 14 lis 2006, 01:00
Příspěvky: 1998
Bydliště: Velke Kapusany SR t: +421918464284
Motor: 1,9 JTD
okrem toho co uz bolo napisane este taka laicka kontrola, ked rozhupes auto pri kolese a dole ho stlacis rychlo ma sa vracat pomaly, ak sa vracia ako jojo tak je urcite na vymenu.

_________________
FMarea Sedan 1,9 JTD 77/105 rok2000 ROSSO PONENTE
FTipo 1,9 TDS 66/90 rok1990 je prec
Akumoto A10-70
F PUNTO 1,2 44 rok2000 sivy metal


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz