Pavel Feik píše:
Mám také TD 100, zkusím Ti také poradit.
Pracuji jako technik u největšího dealera nákladních aut světové značky. Jako takový sleduji problémy na servise, především s raními starty, kdy si řidiči hromadně stěžují, že ráno v mrazech startují jen na 5 válců a než se to srovná, dloho to trvá. Měnili jsme vstřiky na záruku, vždy jsme našli chybný a nyní je máme z mateřské fabriky všechny zpět, že jsou vpořádku. Jen vyčištěné.
Zároveň přišla z mateřské fabriky odpověď, že dle hlášení závad záručních oprav je toto problém jen a pouze České republiky, Rakouska a těsně přilehlého okolí, jinde v Evropě se takový problém neobjevil, ani ve Švédsku, ani jinde na severu s mnohem nižšími teplotami.
Nafta zde je velmi špatná. Dle EU máme mít podíl v každém litru nafty 5-7% biosložky. Dle laboratoří je tam klidně i 25%, a to i v značkových palivech, nikdo to u nás nehlídá. Taková nafta je nestabilní, způsobuje korozi systému, váže na sebe vodu ale hlavně - vylučuje moc brzy parafín, ten černý mazut, co neprojde filtrem, už při -5 st.C!
Aby takové palivo splňovalo zimní normu a filtrovalo se i v nižších teplotách, přidává se do zimní nafty petrolej. Ten jediný zabrání (dramaticky sníží) bod vylučovaní parafínu.
Česká republika petrolej nemá, trpíme jeho nedostatkem, takřka všechen spotřebují letadla do svých kerosínů. Proto rafinerie přidávají do nafty chemické látky, tzv. destruktiva, která sice parafín neodstraní a nezabrání vylučování, ale dobře ho rozbijí na málé částečky. Taková nafta filtrem už projde i přes -7 st.C, ale jezdit se na ni dost dobře nedá. Velmi zanáší vstřiky a čerpadla.
Jiná situace je na Slovensku, jejich nafta nezamrzá (nevylučuje parafín) ani v -40 st.C, je plná peroleje.
Tyto informace jsou ze Světa motorů (článek: Peklo zamrzne dřív, než Slovenská nafta, Test zimních naft v Evropě) a od nás ze servisu, kde u aut co jdou po pěti válcích čistíme palivový systém motoru (i vstřiky), nádrže a vedení a auta jezdí. Navíc - mateřská fabrika doporučuje přidat do nádrže při extrémních mrazech až 20% (!) benzínu natural.
Jinými slovy Ti chci říct: Nech si vyčistit palivový systém, nádrž. Přidej benzín natural, vyměň žhavící svíčky a jezdíš jak fík.
Pozn. : Žhavící svíčka někdy žhaví špatně. Ta dobrá žhaví jen špička, do 10 sek. max. Pokud žhaví jen střed, je to špatně.Naše motory TD nemají přímý vstřik, bez pořádného nažhavení v mrazu tedy i při výborných tlacích opravdu nenastartují.
ešte k tomu tie biozlošky majú zásaditosť,čiže obsahujú kyseliny,ktoré napomáhajú k rýchlejšej korózii čerpadla a najviac na to doplácajú práve spomínané Common raily čiže ako JTD,HDI,DCI,TDCI,D4D a tak ďalej... preto v mnohych prípadoch sa odporúča používať Super Diesel Aditív od VIF,ja ho používam asi 4 roky a som spokojný,aj keď je pravda,že mame trochu lepšiu naftu,ale aj tak ho tam lejem,bo nielen zvyšuje cetanové číslo,ale zlepšuje aj mazivosť nafty a chráni palivový systém... heh,a teraz si pripadám ako dielar VIFU...